Wijzigingen in de franchiseformule en het instemmingsrecht
In het vooraanstaande juridisch wetenschappelijk tijdschrift “Contracteren” is een artikel gepubliceerd van mr. Alex Dolphijn van Ludwig & Van Dam Advocaten met als titel: “Wijzigingen in de franchiseformule en het instemmingsrecht”.
Het instemmingsrecht van franchisenemers bij wijziging van de franchiseformule kan voor franchisegevers een rem op innovatie- en slagkracht kan zijn. De Wet franchise schept voor de franchisegever mogelijkheden om het instemmingsrecht te beperken. Die mogelijkheden tot oprekking zou ten koste kunnen gaan van juist de beoogde bescherming van de franchisenemers. Onderzocht wordt of er meer ruimte dient te zijn voor een belangenafweging.
Het artikel is hier te downloaden.
Ludwig & Van Dam advocaten, franchise juridisch advies.
Wilt u reageren? Mail dan naar dolphijn@ludwigvandam.nl
![Dolphijn-Formulewijziging](https://www.ludwigvandam.nl/wp-content/uploads/2024/04/Screenshot_20240403_204222_Adobe-Acrobat-01.jpeg)
Andere berichten
Meer keuzemogelijkheden voor fastfoodondernemer
In de verdringingsmarkt van fastfoodconcepten bepaalt diegene die kan beschikken over een eigen pand veelal welke formule daarin mag worden toegepast.
Bescherming franchisenemer bij onderhuur
Bescherming franchisenemer bij onderhuur
Distributieovereenkomst of agentuurovereenkomst: zoek de verschillen
Onlangs is door de rechtbank te Den Haag uitspraak gedaan of er sprake was van een distributieovereenkomst (dit kan bijvoorbeeld een franchiseovereenkomst zijn) of een agentuurovereenkomst.
Franchisenemer behaalt exploitatieprognose niet: de tussenstand.
Onlangs heeft de rechtbank te Roermond tussenvonnis gewezen tussen een franchisenemer en een franchisegever, waarbij de omzet een derde lager uitviel dan door de franchisegever was begroot.
Ontbinding franchiseovereenkomst bij einde franchiseformule
Het komt regelmatig voor dat een franchiseformule ophoudt te bestaan.
Vergelijkende reclame in de supermarktbranche
Recentelijk heeft de rechtbank Amsterdam uitspraak gedaan inzake vergelijkende reclame in de supermarktbranche.