Verkoop via internet

Het internet is niet meer uit onze maatschappij weg te denken. Ook de verkoop van producten en diensten via internet neemt constant toe. Het is dan ook raadzaam om in franchiseovereenkomsten bepalingen op te nemen die betrekking hebben op bijvoorbeeld e commerce. In dit verband dient echter wel rekening te worden gehouden met de mededingingsrechtelijke regelgeving.
In het mededingingsrecht geldt als hoofdregel dat het de franchisegever niet is toegestaan in franchiseovereenkomsten de verkoop door de franchisenemer te beperken, voorzover deze beperkingen verband houden met het gebied waarin of de klanten aan wie de franchisenemer producten of diensten mag verkopen.

Op deze hoofdregel zijn echter vier uitzonderingen mogelijk. Eén van deze uitzonderingen is dat het de franchisegever geoorloofd is de actieve verkoop door franchisenemers te beperken tot een bepaald exclusief gebied. Dit impliceert dat de franchisegever aan de passieve verkoop van de franchisenemer geen beperkingen mag opleggen. En hier ligt de link met e-commerce. Als voorbeeld van actieve verkoop via internet kan genoemd worden het door de franchisenemer op eigen initiatief versturen van e-mailberichten naar (potentiële) klanten. Onder passieve verkoop wordt verstaan het ingaan door de franchisenemer op spontane verzoeken van individuele klanten, inclusief het leveren door de franchisenemer van producten en diensten aan deze klanten. In het algemeen kan gesteld worden dat het enkele gebruik van internet niet als een vorm van actieve verkoop beschouwd kan worden. Gevolg hiervan is dat de franchisenemer in principe ongehinderd gebruik van internet moet kunnen maken om producten en/of diensten aan te prijzen en/of te verkopen.

Is het voor de franchisegever dan helemaal onmogelijk om invloed uit te oefenen op de door de franchisenemer te verrichten passieve e-commerce activiteiten? Het antwoord hierop is ontkennend. Het is de franchisegever namelijk toegestaan om met betrekking tot het gebruik van een website kwaliteitsnormen aan de franchisenemer op te leggen. Hierbij kan gedacht worden aan (redelijke) eisen die de franchisegever kan stellen aan de inhoud en vormgeving (bijvoorbeeld gebruik van bepaalde kleuren) van de door de franchisenemer te gebruiken website. Opdat zowel de franchisegever als de franchisenemer weten waar zij aan toe zijn, is het van belang dat in het franchisecontract (dan wel het franchise handboek) de rechten en verplichtingen van zowel de franchisegever als de franchisenemer op het gebied van e commerce, inclusief genoemde kwaliteitsnormen, helder worden geformuleerd.

Ludwig & Van Dam franchise advocaten, franchise juridisch advies

Andere berichten

Positie franchisenemers bij herstructurering franchisegever

Franchisenemers dienen door de franchisegever vooraf adequaat en ruimhartig geïnformeerd te worden over de inhoud en consequenties van (nadere) afspraken...

Interview Franchise+ – mrs. J. Sterk en A.W. Dolphijn – “Omkering bewijslast bij prognoses door rechter gehonoreerd” – februari 2018

De nieuwe Wet Acquisitiefraude blijkt inderdaad relevant voor de franchisebranche, blijkt uit dit artikel uit Franchise+. Alex Dolphijn van Ludwig & Van Dam staat een franchisenemer bij in een

Door Ludwig en van Dam|01-02-2018|Categorieën: Franchise overeenkomsten, Geschillen beslechting, Prognose-problematiek, Uitspraken & actualiteiten|Label: , , |

Artikel Franchise & Recht nr. 7 – Franchiseovereenkomst als algemene voorwaarden

Uniformiteit van de franchiseformule en (derhalve ook) uniformiteit van de afspraken met de franchisene­mers, zal voor de franchisegever vaak van groot belang zijn.

Franchisegever in de zorg is geen zorgaanbieder

De Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (WKKGZ) schept de mogelijkheid dat van overheidswege maatregelen worden opgelegd aan zorginstellingen om de benodigde kwaliteit van de zorg te waarborgen.

Het klantenbestand van de franchisenemer

Als de samenwerking tussen een franchisenemer en een franchisegever eindigt, kan de vraag opkomen wie de klanten zal blijven bedienen.

De herstructurering binnen de formules van Intergamma in juridisch perspectief

De juridische werkelijkheid is soms weerbarstiger dan de feitelijke. De geruchtmakende kwestie bij Intergamma is daar een mooi voorbeeld van.

Ga naar de bovenkant