Update franchisewetgeving

Op 23 mei 2018 heeft het kabinet aangegeven  een wettelijke regeling voor te bereiden die een kader schept voor vier deelgebieden van de samenwerking tussen franchisegevers en franchisenemers die cruciaal zijn voor evenwichtige franchiseverhoudingen. 

Dit betreft: 

1) de precontractuele uitwisseling van informatie;
2) de tussentijdse wijziging van een lopende franchiseovereenkomst;
3) de beëindiging van de franchisesamenwerking, en;
4) het overleg tussen de franchisegever en zijn franchisenemers.
 

Op basis van de huidige inzichten acht het kabinet het opportuun de genoemde deelgebieden van de nodige wettelijke kaders te voorzien, in plaats van verankering via een gedragscode.

Mr. A.W. Dolphijn – franchiseadvocaat 

Ludwig & Van Dam Franchise advocaten, franchise juridisch advies. Wilt u reageren? Ga naar dolphijn@ludwigvandam.nl.

Andere berichten

Artikel in Entree: “Bedrijfsnaam”

“Ik heb een prachtige naam bedacht voor mijn horecaonderneming en heb hier de nodige kosten voor gemaakt. Nu is er een andere ondernemer die vrijwel dezelfde gaat gebruiken. Mag dat wel?”

Arbitragebeding in franchiseovereenkomst soms onhandig

De rechtbank Gelderland heeft op 20 juli 2016, ECLI:NL:RBGEL:2016:4868 een uitspraak gedaan over de geldigheid van een afspraak in een franchiseovereenkomst, waarbij geschillen beslecht zouden worden

Artikel in Entree: “Nieuwe eigenaar”

“De horecaonderneming waar ik werk is overgenomen. De nieuwe eigenaar zegt nu dat ik niet meer voor hem hoef te werken, maar kan hij mij als werknemer weigeren?”

Ga naar de bovenkant