Succes Albert Heijn-franchisenemer tegen overname Deen – mr. A.W. Dolphijn – d.d. 29 juli 2021
Een Albert Heijn-franchisenemer heeft zich met succes verweerd tegen de overname door franchisegever van plaatselijke concurrent Deen.
Albert Heijn, Vomar Voordeelmarkt en DekaMarkt mochten 80 Deen-supermarkten overnemen van de ACM. De Deen-supermarkten werden verdeeld tussen de drie supermarktketens. Een franchisenemer zag dat bij die verdeling de Deen-supermarkt in de nabijheid omgebouwd zou worden tot Albert Heijn. Dat zou betekenen dat de franchisenemer een lokale concurrent met dezelfde formule zou krijgen in de vorm van een Albert Heijn-filiaal. De franchisenemer bracht, ondanks de korte termijnen, tijdig en gemotiveerd een zienswijze in bij de ACM. De ACM oordeelde daarop dat de consument in het lokale marktgebied te weinig keuze zouden hebben in variëteit van supermarkten. Naar aanleiding daarvan wordt de lokale Deen-supermarkt niet omgebouwd naar een Albert Heijn-supermarkt, maar omgebouwd tot Vomar Voordeelmarkt.
Franchisenemers kunnen concurrentie van de eigen franchisegever wel degelijk met succes kunnen aanvechten. Oplettendheid in deze kwesties kan tot een betere bescherming van het eigen marktgebied leiden.
Het besluit is door de ACM gepubliceerd onder zaaknummer: ACM/21/050672 / Documentnr. ACM/UIT/558116.
Ludwig & Van Dam advocaten, franchise juridisch advies.
Wilt u reageren? Mail dan naar dolphijn@ludwigvandam.nl
Andere berichten
Franchiseraadreglementen
In de praktijk circuleren diverse vormen van overleg tussen franchisegever en franchisenemer.
Relocatie van franchisenemers
Om diverse redenen kan het noodzakelijk zijn dat een franchisenemer gedurende de looptijd van zijn franchise-overeenkomst
Het recht van de franchisegever om zijn franchise-organisatie aan een
In aansluiting op het in deze reeks reeds eerder gepubliceerde artikel betreffende het recht van een franchisegever
Horizontale en verticale samenwerking
In de praktijk fungeren inkooporganisaties, al dan niet in de vorm van een coöperatie, soms - ten dele - als verkooporganisatie.
Een bewezen succesformule?
In deze tijden van malaise en voorzichtig herstel knarst en scharniert het natuurlijk ook in de franchisewereld.
(On)betamelijk gedrag
In de praktijk komen situaties voor waarbij een franchisegever wordt geconfronteerd met gedragingen