Overdracht van goodwill: Inclusief Google-bedrijfsprofiel?
Wat houdt overgedragen goodwill in? Bij franchiseverhouding waarbij goodwill van belang is (artikel 7:921 BW) kan deze vraag zeer relevant zijn. Valt onder goodwilloverdracht ook een Google-bedrijfsprofiel? De rechtbank Rotterdam deed op 21 juni 2022, ECLI:NL:RBROT:2022:5363, een belangwekkende uitspraak in dat kader.
Aan de orde was dat sinds de start in 2005 met vanuit één restaurant in Rotterdam een landelijk dekkende franchiseorganisatie opgebouwd was. De merknaam heeft daardoor een enorme bekendheid verkregen.
In 2018 is een bepaald restaurant van die keten verkocht. De koper wordt geen franchisenemer. De merknaam van het restaurant wordt niet overgedragen op de koper en blijft bij de verkoper. De koper is voorts gestart met de rebranding en deze is medio april 2021 afgerond.
Voor het restaurant is in het verleden een Google-bedrijfsprofiel aangemaakt door de verkoper. Daarbij staat de merknaam van de franchiseketen centraal. Een Google-bedrijfsprofiel is een tool waarmee bedrijven hun online vindbaarheid via Google kunnen vergroten.
Vanwege de rebranding van het restaurant, heeft de restauranthouder de inhoud van het Google-bedrijfsprofiel gewijzigd. Vervolgens heeft hij geconstateerd dat hij slechts als beheerder stond geregistreerd. De hoofdeigenaar was, naar later bleek, (nog steeds) de partij die destijds het restaurant verkocht had.
Gevorderd wordt van de verkoper om het Google-bedrijfsprofiel te wijzigen en de koper als hoofdeigenaar van het Google-bedrijfsprofiel te registreren. De koper stelt dat het Google-bedrijfsprofiel onderwerp van de gesloten koopovereenkomst was. Dit zou blijken uit het gegeven dat er € 200.000,- voor overgedragen goodwill betaald is. De verkoper wijs er echter op dat koopovereenkomst is bepaald dat bij het verkochte niet is inbegrepen het recht op gebruik of eigendom van de merknaam, welke naam terugkomt in het Google-bedrijfsprofiel. De vordering wordt dan ook door de rechtbank afgewezen, nu niet gebleken is dat de koper enige aanspraak heeft op het Google-bedrijfsprofiel. De koopovereenkomst vermelde hier immers niet over.
In frachiseverhoudingen is het bij bedrijfsoverdracht van groot belang om afspraken te hebben over wie rechthebbende op bijvoorbeeld het een Google-bedrijfsprofiel is, maar ook (andere) sociale media accounts, zoals van LinkedIn, Facebook of Instagtam. Dit kan bij de overdracht, in de koopovereenkomst geregeld worden, maar wellicht is het nog beter dit op voorhand (ook) al in de franchiseovereenkomst neer te leggen.
Ludwig & Van Dam advocaten, franchise juridisch advies.
Wilt u reageren? Mail dan naar dolphijn@ludwigvandam.nl
Andere berichten
Franchisenemer ontloopt hoofdelijke aansprakelijkheid in privé
De rechtbank Rotterdam heeft in een vonnis van 28 maart 2018, ECLI:NL:RBROT:2018:2913, geoordeeld over de vraag wat de betekenis is van de clausule in de franchiseovereenkomst waarin bepaald is dat
Ondeugdelijke prognose door ontbreken vestigingsplaatsonderzoek
De rechtbank Den Haag heeft op 21 maart 2018, ECLI:NL:RBDHA:2018:3348 geoordeeld dat een prognose van een franchisegever ondeugdelijk was, waardoor de franchisenemer gedwaald had en de franchisegever
Omzeilen post non-concurrentiebeding bij franchising
Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft op 3 april 2018, ECLI:NL:GHARL:2018:3128, een vonnis in kort geding van de rechtbank Gelderland over concurrerende activiteiten vernietigd.
Column Franchise+ – “Verbod verkoop via internetplatforms in franchiseovereenkomst vrijgesteld van kartelverbod”
Eind vorig jaar haalde Thuisbezorgd.nl de woede van vele maaltijdbezorgers op haar hals door wederom een tariefverhoging aan te kondigen. Het standaardtarief van Thuisbezorgd.nl bereikte daarmee een
Column Franchise+ – “Geschillen over franchisefee”
Het is de laatste tijd flink raak bij ook de allergrootste franchiseorganisaties van Nederland. Bij de formules van Albert Heijn, Hema, Etos, Bruna en Olympia werd en wordt er bijvoorbeeld flink
Ludwig & Van Dam sponsor van de Franchise Trofee 2018
Op 24 mei 2018 zullen VVD-kamerlid Martin Wörsdörfer en ID&T-oprichter Duncan Stutterheim namens de Nederlandse Franchise Vereniging de Franchise Trofee 2018 uitreiken.