Overdracht klantendata aan franchisegever

Het gerechtshof Amsterdam oordeelde in het arrest van 10 januari 2017, ECLI:NL:GHAMS:2017:68 (OnlineAccountants.nl) onder meer over de vraag hoe klantendata moet worden overgedragen. 

In de franchiseovereenkomst was neergelegd dat bij de beëindiging van de franchiseovereenkomst, franchisenemer gerechtigd was om (bepaalde) klanten te blijven bedienen. Van de klanten die niet door de franchisenemer aan de franchisegever zouden worden overgedragen zou de franchisegever alle data met betrekking tot de betreffende klanten kosteloos overdragen aan de franchisenemer. Dit diende te gebeuren op straffe van een contractuele boete. 

De franchisenemer is van oordeel dat de franchisegever niet aan deze verplichting voldaan had. Derhalve wordt van de franchisegever gevorderd de contractuele boete te betalen. Het gerechtshof oordeelt echter dat tot een dag nadat de franchiseovereenkomst geëindigd was, de franchisenemer toegang had tot de desbetreffende gegevens in de cloud. De franchisenemer kon deze klantendata op elk gewenst tijdstip kosteloos downloaden. Op de franchisegever rust dan ook niet de verplichting om deze klantendata ook nog eens apart (fysiek) ter beschikking te stellen aan de franchisenemer.

De franchisenemer kan dus volgens het gerechtshof in onderhavige kwestie niet datgene van de franchisegever vorderen wat door de franchisenemer zelf al digitaal in de cloud ter beschikking gesteld was. 

Mr. A.W. Dolphijn – Franchiseadvocaat
Ludwig & Van Dam Franchise advocaten, franchise juridisch advies. Wilt u reageren? Ga naar dolphijn@ludwigvandam.nl.

Andere berichten

Franchisegever in de zorg is geen zorgaanbieder

De Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (WKKGZ) schept de mogelijkheid dat van overheidswege maatregelen worden opgelegd aan zorginstellingen om de benodigde kwaliteit van de zorg te waarborgen.

Het klantenbestand van de franchisenemer

Als de samenwerking tussen een franchisenemer en een franchisegever eindigt, kan de vraag opkomen wie de klanten zal blijven bedienen.

De herstructurering binnen de formules van Intergamma in juridisch perspectief

De juridische werkelijkheid is soms weerbarstiger dan de feitelijke. De geruchtmakende kwestie bij Intergamma is daar een mooi voorbeeld van.

Non-concurrentiebeding bij verkoop franchiseonderneming

Hoe scherp dient een non-concurrentiebeding te zijn bij de verkoop van een franchiseonderneming aan de franchisegever? Die vraag was aan orde in een geschil waarin de rechtbank Gelderland op

Franchisegever faalt met beroep op non-concurrentiebeding

Alhoewel een non-concurrentiebeding in een franchiseovereenkomst geldig geformuleerd is, kan er toch een situatie ontstaan die dermate diffuus is dat de franchisegever er geen beroep op kan doen.

Ga naar de bovenkant