Fiscale aspecten bij franchising – voor franchisegevers en franchisenemers

Vanuit de praktijk zien wij dat de aandacht voor fiscaliteit binnen franchiseovereenkomsten vaak onderbelicht is. Dit kan mogelijk problemen veroorzaken. Hierbij blijven de fiscale aspecten voor de individuele franchisenemer nogal eens onderbelicht.

Ludwig & Van Dam Advocaten heeft met de Belastingdienst gesproken over de wettelijke administratie en bewaarplicht uit de AWR. Het belang van een goede administratie wordt ook altijd onderschreven door de Belastingdienst. Franchising ziet veelal ook op ontzorging van de individuele franchisenemers ten aanzien van allerlei backoffice aspecten.

Voor franchisegevers is het bij vorenbedoelde ontzorging van belang dat de te verzorgen backoffice fiscaal in orde is. Dat blijkt niet altijd het geval, zoals wat betreft de fiscale administratie- en bewaarplichten.

De franchisenemer is een zelfstandig ondernemer en is dus zelf verantwoordelijk voor de fiscale verplichtingen . Dit kan tot uitdagingen leiden als door of via de franchisegever (online) geautomatiseerde administratie gevoerd wordt. Niet altijd is de verzorging van de backoffice op orde, of beschikbaar (gesteld). Bij beëindiging van de franchiseovereenkomst is het voor de franchisenemer zaak om aan de fiscale bewaarplicht te kunnen voldoen. Voor deze gegevens geldt in beginsel een fiscale bewaartermijn van 7 jaar.

De Belastingdienst onderkent meerdere soorten gegevens. De volgende drie zijn van groot belang ten aanzien van de administratie- en bewaarplicht en worden achtereenvolgens toegelicht:

    Basisgegevens

Basisgegevens zijn essentieel voor het beheersen van de primaire processen in de organisatie. Voorbeelden van basisgegevens zijn:
– het grootboek
– de voorraadadministratie
– de debiteurenadministratie
– de crediteurenadministratie
– de inkoopadministratie
– de verkoopadministratie
– de loonadministratie

    Stamgegevens

Stamgegevens zijn gedurende een bepaalde periode vast. Voorbeelden hiervan zijn prijzentabellen, artikeltabellen en debiteuren- en crediteurengegevens. De stamgegevens kunnen op verschillende manieren bewaard worden:
– Het voorzien van een ingangs- en einddatum in de bestanden met stamgegevens. Verhuist een afnemer? Voeg dan een einddatum bij de oude adresgegevens van deze afnemer zodat deze gegevens niet meer gebruikt worden, maar wel worden bewaard.
– In het bestand met mutatiegegevens worden per transactie de stamgegevens gezet zoals die gelden op het moment dat de transactie definitief is.
– Aan wijzigingen van de stamgegevens wordt per wijzigingsdatum automatisch een was/wordt-bestand gekoppeld.

    Bron- en afgeleide gegevens

Van elke transactie die gesloten wordt, dient in detail te worden geregistreerd. Deze eerste of primaire vastleggingen (brongegevens) moeten in de informatiesystemen gecontroleerd kunnen worden via de brongegevens. Voor de controle moeten de afgeleide gegevens (direct of indirect) in het informatiesysteem een verwijzing bevatten naar de brongegevens. Dit noemen we het controlespoor of de audit trail. Het gaat dan bijvoorbeeld om gegevens uit het POS-systeem.

    Tot slot

Bij het opstellen, en aangaan van een franchiseovereenkomst, maar zeker ook bij de beëindig daarvan, is het zaak om te bezien of en hoe aan de fiscale administratie- en bewaarplicht voldaan wordt en kan worden. Nader contact hierover kan via Ludwig & Van Dam, via een fiscale dienstverlener of direct met de Belastingdienst.

mr. A.W. Dolphijn
Ludwig & Van Dam advocaten, franchise juridisch advies.
Wilt u reageren? Mail dan naar dolphijn@ludwigvandam.nl

Andere berichten

Moet een franchisenemer een nieuw model-franchiseovereenkomst accepteren?

De rechtbank Rotterdam heeft op 31 maart 2017, ECLI:NL:RBROT:2017:2457 in kort geding geoordeeld over de vraag of franchisegever Bram Ladage de franchiseovereenkomst met haar franchisenemer had

Verplichte (marktconforme) inkoopprijzen voor franchisenemers

In hoeverre kan een franchisegever afspraken wijzigen over de (marktconforme) inkoopprijzen van de goederen die de franchisenemers verplicht zijn in te kopen?

Bestuurdersaansprakelijkheid van een franchisenemer na falend beroep op ondeugdelijke prognose.

Het gerechtshof 's-Hertogenbosch heeft op 11 juli 2017 een beslissing genomen over de vraag of de franchisegever met succes de bestuurder van een b.v. kon aanspreken voor het niet-nakomen van de

Aansprakelijkheid accountant voor opgestelde prognose?

In een arrest van het gerechtshof 's-Hertogenbosch van 11 juli 2017, ECLI:NL:GHSHE:2017:3153, was aan de orde dat franchisenemers de accountant van de franchisegever verweten aansprakelijk te zijn

Hoe ver strekt de zorgplicht van de bank?

In de rechtspraak is enige tijd geleden de vraag aan de orde geweest wat de positie van de bank is in de driehoeksverhouding franchisegever – bank – franchisenemer.

Bewijslastomkering bij prognose als misleidende reclame?

De rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft in een kort gedingvonnis van 15 juni 2017, ECLI:NL:RBZWB:2017:3833, geoordeeld over een vordering tot (onder meer) schorsing van het non-concurrentiebeding.

Ga naar de bovenkant