Een bewezen succesformule?
In deze tijden van malaise en voorzichtig herstel knarst en scharniert het natuurlijk ook in de franchisewereld. Naast teloorgang van ketens en reorganisaties biedt het huidige tijdsgewricht echter ook kansen voor nieuwe mogelijkheden. Her en der ontstaan dan ook nieuwe initiatieven, waarvan de meesten dienen te worden toegejuicht. Hierbij worden kansen geboden voor startende franchisenemers. Daarbij dient echter wel tot tien te worden geteld alvorens een nieuw avontuur omarmd wordt.
Voor de nieuwe initiatieven dient immers te gelden dat zij zich reeds in de praktijk bewezen hebben, wezenskenmerk van iedere franchiseformule. De franchisegever dient gedurende een redelijke periode het aangeboden concept met succes te hebben toegepast alvorens een franchise-organisatie te beginnen. De Europese Erecode inzake franchising stelt deze eis dan ook.
Indien er sprake is van een zogeheten pilot-vestiging, dan doet de kandidaat-franchisenemer er verstandig aan om alle relevante informatie te vragen die van belang is. Hierbij valt onder meer te denken aan het verschaffen van beschikbare cijfers. Tevens dient onderzocht te worden of het vermeende succes van de pilot-vestiging wel te dupliceren valt in de locatie van de beoogd franchisenemer.
Hiertoe is een gedegen vestigingsplaatsonderzoek noodzakelijk. Ieder franchisegever dient zich tenminste te committeren aan de uitkomsten van het vestigingsplaatsonderzoek en de daarvan afgeleide financiële prognose voor een reeks van jaren ten bate van de franchisenemer. Daarnaast dienen zaken als een uitgewerkte franchise-overeenkomst, waarin opgenomen een helder overzicht van alle financiële verplichtingen en een voltooid handboek aanwezig te zijn. Een wakkere kandidaat-franchisenemer zal tevens inzicht vragen in de financiële status van de kandidaat-franchisegever. Doorgaans wordt deze niet verstrekt. Toch doet de kandidaat-franchisenemer er verstandig aan binnen de beperkte ruimte die hem in deze doorgaans geboden wordt zich er van te overtuigen dat de kandidaat-franchisegever dusdanig financieel gezond is dat de verplichtingen jegens de franchisenemer duurzaam kunnen worden nagekomen. Tevens dient de eventuele groeistrategie bekend te zijn aan de kandidaat-franchisenemer. Ook hierbij dient te worden afgewogen of de franchisegever deze daadwerkelijk kan waarmaken.
Gesprekken met eventueel reeds aanwezige (nieuwe) franchisenemers kunnen voorts natuurlijk veel nuttige informatie opleveren.
Ook in deze tijden geldt: Bezint eer ge begint.
Ludwig & Van Dam franchise advocaten, franchise juridisch advies
Andere berichten
Column Franchise+ – Een conflict is te voorkomen, communiceer gewoon goed – februari 2020 – mr. A.W. Dolphijn
Formulewijzigingen zijn een boeiend onderwerp. Het is vaak onderwerp van conflicten, maar die conflicten zijn goed te voorkomen.
Incassofraude levert franchisegever 4 jaar gevangenisstraf en een boete van € 7 miljoen op – d.d. 25 februari 2020 – mr. J.A.J. Devilee
In een zeer exceptionele strafrechtelijke kwestie heeft het gerechtshof recent één van de directeuren van een (voormalig) franchisegever veroordeeld tot een gevangenisstraf en een boete.
Wetsvoorstel Wet franchise
Wetsvoorstel Wet franchise naar de Tweede Kamer
Artikel De Nationale Franchise Gids – Failliet doordat franchisegever verkoop franchiseonderneming weigerde – d.d. 28 januari 2020 – mr. A.W. Dolphijn
Kan een franchisegever de verkoop van een franchiseonderneming aan een kandidaat-koper weigeren, ook als dit een laatste financiële strohalm voor de franchisenemer is?
Supermarktnieuwsbrief – 27
Supermarktnieuwsbrief nr. 27
Voorgeschreven winkelinrichting – d.d. 28 januari 2020 – mr. A.W. Dolphijn
De rechtbank Midden-Nederland heeft een beslissing genomen over de vraag of een franchisenemer verplicht is de door de franchisegever voorgeschreven winkelinrichting te voeren.