Albert Heijn moet 5 Jan Linders-winkels afstoten

Jan Linders wordt franchisenemer van Albert Heijn en zal dus ook de blauwe formule gaan voeren. Verder verkoopt Albert Heijn tien van zijn eigen winkels aan Jan Linders die deze winkels als franchisenemer voortzet met de Albert Heijn-formule.

Doordat diverse Jan Linders-winkels omgevormd worden naar de formule van Albert Heijn, kan het zijn dat op sommige locaties de formule van Albert Heijn te dominant wordt. De consument heeft dan onvoldoende keuzemogelijkheden van tussen verschillende formules gelet op hun daadwerkelijke reisbewegingen. Er moet voor de consument voldoende keuze en dus concurrentie tussen formules overblijven.

Ten aanzien van vijf Jan Linders-winkels, te weten in Beek, Heerlen, Herten, Roggel en Swalmen, geldt dat er te weinig keuze voor consumenten en concurrentie tussen formules overblijft als deze onder de formule van Albert Heijn zouden gaan exploiteren. Albert Heijn en Jan Linders hebben daarom op aangeven van de ACM toegezegd de betreffende winkels te verkopen aan een concurrent. Daarbij hebben zowel Albert Heijn als Jan Linders toegezegd om deze winkels voor de komende tien jaar niet meer te zullen exploiteren. Het ziet er naar uit de betreffende winkel aan Jumbo verkocht zullen worden.

Voor Albert Heijn-franchisenemers in de omgeving van de vijf Jan Linders-winkels zal het goed nieuws zijn dat er niet nog een “blauwe winkel” in hun marktgebied zal komen. Zij zullen de concurrentie met waarschijnlijk Jumbo moeten aangaan.

mr. A.W. Dolphijn
Ludwig & Van Dam advocaten, franchise juridisch advies.
Wilt u reageren? Mail dan naar dolphijn@ludwigvandam.nl

Andere berichten

Geen franchiseovereenkomst, ondanks de benaming

Niet alles is wat het lijkt. Zelfs als franchisegever en franchisenemer menen dat er sprake is van een franchiseovereenkomst, kan dat juridisch toch anders liggen.

Door Ludwig en van Dam|13-12-2018|Categorieën: Franchise overeenkomsten, Franchise-kenniscentrum/ Nationale Franchise- en Formulebrief-publicaties|Label: |

Vergoeding reputatieschade aan franchisegever

Een ontwikkelaar van een digitaal platform voor een franchisegever had een platform geleverd waartoe elke derde zich toegang kon verschaffen.

Verkoop franchise-onderneming vanwege concurrentiebeding: Schijnconstructie of niet?

Franchisenemers die niet door willen of kunnen met de franchise-onderneming ervaren het al dan niet geldige concurrentiebeding als blok aan het been

Verboden franchiseovereenkomsten: gedragingen van franchisenemers onderling

Vormen van franchising waarbij geen sprake is van een verticale verhouding tussen enerzijds de franchisegever en anderzijds de franchisenemers kunnen verboden zijn.

Ga naar de bovenkant