Albert Heijn moet 5 Jan Linders-winkels afstoten
Jan Linders wordt franchisenemer van Albert Heijn en zal dus ook de blauwe formule gaan voeren. Verder verkoopt Albert Heijn tien van zijn eigen winkels aan Jan Linders die deze winkels als franchisenemer voortzet met de Albert Heijn-formule.
Doordat diverse Jan Linders-winkels omgevormd worden naar de formule van Albert Heijn, kan het zijn dat op sommige locaties de formule van Albert Heijn te dominant wordt. De consument heeft dan onvoldoende keuzemogelijkheden van tussen verschillende formules gelet op hun daadwerkelijke reisbewegingen. Er moet voor de consument voldoende keuze en dus concurrentie tussen formules overblijven.
Ten aanzien van vijf Jan Linders-winkels, te weten in Beek, Heerlen, Herten, Roggel en Swalmen, geldt dat er te weinig keuze voor consumenten en concurrentie tussen formules overblijft als deze onder de formule van Albert Heijn zouden gaan exploiteren. Albert Heijn en Jan Linders hebben daarom op aangeven van de ACM toegezegd de betreffende winkels te verkopen aan een concurrent. Daarbij hebben zowel Albert Heijn als Jan Linders toegezegd om deze winkels voor de komende tien jaar niet meer te zullen exploiteren. Het ziet er naar uit de betreffende winkel aan Jumbo verkocht zullen worden.
Voor Albert Heijn-franchisenemers in de omgeving van de vijf Jan Linders-winkels zal het goed nieuws zijn dat er niet nog een “blauwe winkel” in hun marktgebied zal komen. Zij zullen de concurrentie met waarschijnlijk Jumbo moeten aangaan.
Ludwig & Van Dam advocaten, franchise juridisch advies.
Wilt u reageren? Mail dan naar dolphijn@ludwigvandam.nl
Andere berichten
Einde franchiseovereenkomst . en dan?
Inmiddels is het goed gebruik dat partijen bij het aangaan van de franchiseovereenkomst uitvoerig stil staan bij de consequenties daarvan.
Wijzigen reglement en samenwerkingsvoorwaarden franchiseraad
De meeste franchiseorganisaties kennen een franchiseraad.
Opzegging van een dealerovereenkomst in relatie tot prijsbinding
Het Gerechtshof te Arnhem heeft eind 2007 een interessante uitspaak gedaan die betrekking
De zorgplicht van de franchisegever in extreme tijden
De huidige kredietcrisis slaat als een uitslaande brand om zich heen en kent reeds vele slachtoffers
Mededinging: de ‘ver van mijn bed-show’…?
Als het adagium ‘onbekend maakt ongeliefd’ ergens voor geldt, dan is dat voor een onderwerp als het mededingingsrecht
Ondernemer en schuldsanering
In de praktijk komt het voor dat franchisenemers, en soms ook franchisegevers door of vanwege de crisis