ACM stelt voorwaarden aan fusie Coop/Plus – mr. J. Sterk – 23 december 2021

Vandaag heeft de ACM bekend gemaakt de fusie goed te keuren onder de voorwaarde dat in 12 marktgebieden winkels moeten worden verkocht omdat er in die marktgebieden anders te weinig concurrentie resteert. De gebieden zijn: Harmelen, Hollandscheveld, Rolde, Ruurlo, Stolwijk, Terborg, Wehl, Groot Ammers, Wekerom, Ravenstein, Uddel en Vlieland. In deze gebieden zijn ook ondernemers gevestigd.

Hoewel het volledige besluit nog niet is gepubliceerd, lijkt uit deze gebieden te kunnen worden afgeleid dat de ACM ook de deelneming van Plus in Spar in haar overwegingen heeft betrokken.

Voor de betrokken ondernemers betekent dit dat binnen een door de ACM gestelde niet openbare termijn naar oplossingen moet worden gezocht. In het verleden heeft zich dat op gelijke wijze voorgedaan bij bijvoorbeeld de overgang van C1000 naar Jumbo. Hetgeen niet in alle gevallen goed heeft uitgepakt. Betrokken ondernemers dienen zich in deze onderhandeling te laten bijstaan door deskundigen, zodat zij de kansen en risico’s van de ontstane situatie goed kunnen overzien. Nu Spar mede lijkt te zijn betrokken is het bovendien nog maar de vraag of er in sommige marktgebieden nog reële alternatieven voorhanden zijn? Ludwig & Van Dam beschikt als specialist in (supermarkt)franchise en marktleider over ruime ervaring in de begeleiding van dit soort trajecten.

Voor meer informatie:

Jeroen Sterk – sterk@ludwigvandam.nl

Alex Dolphijn – dolphijn@ludwigvandam.nl

Jeroen Sterk
Ludwig & Van Dam advocaten, franchise juridisch advies.
Wilt u reageren? Mail dan naar sterk@ludwigvandam.nl
Download dit artikel

Andere berichten

Uitverkoop bij bedrijfsbeëindiging franchisenemer – wie krijgt de uitverkoopopbrengst?

In het vonnis van de rechtbank Noord-Nederland d.d.12 oktober 2016, ECLI:NL:RBNNE:2016:5061 (Bewindvoerder/Expert Groep en Rabobank) stond de vraag centraal of de franchisegever tezamen met de bank

Column Franchise+ – mr. Th.R. Ludwig: “Rechter: zorgplicht franchisegever vergelijkbaar met die van een bank”

Diverse uitspraken in 2016 hebben duidelijk gemaakt hoe hoog de zorgvuldigheidsnorm voor een franchisegever jegens zijn franchisenemers ligt.

Gebruik van internet en sociale media: rechter verruimt mogelijkheden franchisenemers

De franchisenemer mag in beginsel niet worden verboden een eigen website te hebben om zijn producten of diensten tevens of zelfs uitsluitend via internet te verkopen.

Ga naar de bovenkant