ACM stelt voorwaarden aan fusie Coop/Plus – mr. J. Sterk – 23 december 2021
Vandaag heeft de ACM bekend gemaakt de fusie goed te keuren onder de voorwaarde dat in 12 marktgebieden winkels moeten worden verkocht omdat er in die marktgebieden anders te weinig concurrentie resteert. De gebieden zijn: Harmelen, Hollandscheveld, Rolde, Ruurlo, Stolwijk, Terborg, Wehl, Groot Ammers, Wekerom, Ravenstein, Uddel en Vlieland. In deze gebieden zijn ook ondernemers gevestigd.
Hoewel het volledige besluit nog niet is gepubliceerd, lijkt uit deze gebieden te kunnen worden afgeleid dat de ACM ook de deelneming van Plus in Spar in haar overwegingen heeft betrokken.
Voor de betrokken ondernemers betekent dit dat binnen een door de ACM gestelde niet openbare termijn naar oplossingen moet worden gezocht. In het verleden heeft zich dat op gelijke wijze voorgedaan bij bijvoorbeeld de overgang van C1000 naar Jumbo. Hetgeen niet in alle gevallen goed heeft uitgepakt. Betrokken ondernemers dienen zich in deze onderhandeling te laten bijstaan door deskundigen, zodat zij de kansen en risico’s van de ontstane situatie goed kunnen overzien. Nu Spar mede lijkt te zijn betrokken is het bovendien nog maar de vraag of er in sommige marktgebieden nog reële alternatieven voorhanden zijn? Ludwig & Van Dam beschikt als specialist in (supermarkt)franchise en marktleider over ruime ervaring in de begeleiding van dit soort trajecten.
Voor meer informatie:
Jeroen Sterk – sterk@ludwigvandam.nl
Alex Dolphijn – dolphijn@ludwigvandam.nl
Ludwig & Van Dam advocaten, franchise juridisch advies.
Wilt u reageren? Mail dan naar sterk@ludwigvandam.nl
Andere berichten
Supermarktbrief – 24
Concept wetsvoorstel Wet Franchise
Knowhow franchiseformule nu ook wettelijk beschermd
Knowhow is een van de meest essentiële onderdelen van een franchiseformule.
Franchisegevers mogen geen wijziging van winkeltijden meer opleggen
Eind 2018 is een concept van de “Wet keuzevrijheid openingstijden winkeliers” gepresenteerd.
Conceptwetsvoorstel inzake franchising
Om de verhoudingen tussen de franchisegevers en franchisenemers te verbeteren wordt een wet opgesteld voor de franchisebranche.
Geen franchiseovereenkomst, ondanks de benaming
Niet alles is wat het lijkt. Zelfs als franchisegever en franchisenemer menen dat er sprake is van een franchiseovereenkomst, kan dat juridisch toch anders liggen.
Vergoeding reputatieschade aan franchisegever
Een ontwikkelaar van een digitaal platform voor een franchisegever had een platform geleverd waartoe elke derde zich toegang kon verschaffen.